یکشنبه, 18 شهریور 1403   3. ربیع الاول 1446
 
instagram twtr fbk telegram Aparat

قسمت دوم: میخچه‌هایی که نمی‌گذارند حال خوب را تجربه کنی

بسم الله الرحمن الرحیم

مهارتِ داشتنِ حال خوب

      

نویسنده: زهرا مرادی

    

موارد متعدد و متنوعی هستند که می‌توانند حال خوبمان را خراب، یا حال خرابمان را خوب کنند. اگر آنها را بشناسیم، کمک بزرگی در طولانی کردن حال خوبمان کرده‌ایم. بیا با چیزهایی که معمولا حالمان را بد می‌کنند شروع کنیم. من اسم این موارد را که جلوی حال خوبمان را می‌گیرند، گذاشته‌ام میخچه‌های زندگی!

می‌دانی میخچه چیست؟

میخچه، یک ضایعه‌ی پوستی است که معمولا در کف پا ایجاد می‌شود. زندگی با میخچه، یکی از سخت‌ترین و دردناک‌ترین کارهاست. هر بار که پای میخچه دار را زمین بگذارید، دردِ فرو رفتن میخی در همه‌ی جانتان می‌پیچد و نفس‌تان بند می‌آید. البته میخچه‌ها بسته به اینکه کجای پا باشند یا چقدر کهنه شده باشند، دردشان متفاوت است ولی کم دردترین آنها هم اگر معالجه نشوند، ریشه‌دارتر، بزرگتر و دردناک‌تر می‌شوند.

میخچه هایی که نمی گذارند_مهارت داشتن حال خوب

در زندگی آدم هم یک چیزهایی وجود دارد که مثل همین میخچه‌ها هستند. زیاد در دید نیستند، اندازه‌شان هم بزرگ به نظر نمی‌رسد ولی تا می‌خواهی از جا بلند شوی و یک کاری انجام دهی، مثل میخ در جانت فرو می‌روند و جلوی حرکتت را می‌گیرند.

فکرش را بکن؛ صبح جمعه قبراق و سر حال از خواب بیدار می‌شوی. به این فکر می‌کنی که امروز فلان کار عقب افتاده را انجام دهی یا فلان کاری را که برایش برنامه چیده بودی، شروع کنی ولی یکدفعه یاد جرّ و بحث‌های همیشگی با مادرت می‌افتی و اینکه الان می‌خواهد بگوید «چطور برای این کارها، وقت داری ولی برای مرتب کردن اتاقت، نه!» یا بگوید «خسته نشدی انقدر از این شاخه به اون شاخه پریدی، آرزو به دلم موند یک کار رو تا تهش تموم کنی»؛ یا بگوید «الان وقت این کارها نیست، تو مثلا خیر سرت هفته‌ی بعد امتحان داری»، ... اینجاست که بلند نشده، می‌نشینی. درست مثل اینکه میخچه‌ای زمین‌گیرت کرده باشد و جوری حالت را گرفته باشد که نتوانی قدم از قدم برداری.

از این میخچه‌ها تا دلت بخواهد می‌تواند در زندگی وجود داشته باشد. میخچه‌ی نا امیدی، میخچه‌ی سرگردانی، میخچه‌ی بی هدفی، میخچه‌ی غم و غصه، میخچه‌ی ترس، میخچه‌ی نمیشه، نمی‌تونم ... . وجه اشتراک همه‌ی آنها این است که حال خوب آدم را خراب می‌کنند؛ فرد را از حرکت و پیشرفت باز می‌دارند و یا سرعتش را به شدت کم می‌کنند.

میخچه‌های زندگی تو کدامند؟ می‌توانی آنها را در همان دفترچه‌ای که جلسه‌ی اول صحبتش را کردیم بنویسی؟

یکی از مباحثی که در دوره‌ی «حال خوب» به آن می‌پردازیم، معرفی همین میخچه‌های دردناک و بازدارنده و ارائه‌ی راهکارهایی برای نجات از آنهاست. البته از آنجا که تعداد میخچه‌ها می‌تواند به تعداد انسان‌های روی زمین متفاوت باشد، نمی‌توانیم همه‌ی آنها را مورد بررسی قرار دهیم و تنها به معرفی چند میخچه‌ی شابع‌تر، بسنده می‌کنیم. اما نگران نباش. اگر میخچه‌های زندگی تو دقیقا با میخچه‌های مورد بررسی در این دوره، یکی نباشد، باز هم مطالعه‌ی آنها برایت سودمند و کاربردی خواهد بود. چرا که از دلِ نکات مطرح شده، راهکارهایی را یاد می‌گیری که می‌توانی با کمک آنها ضمادِ[1]مناسب برای درمان میخچه‌ی خودت را بسازی.

پس با مطالعه‌ی درس‌های بعدی که خیلی هم طولانی نیستند، در دوره‌ی مهارت «داشتنِ حال خوب» همراه‌مان باش.

www.mohammadivu.org.MOHR

   

   

   

  

 


[1] ضماد، ترکیبی از داروها و مواد سودمند است که برای درمان زخم و برخی بیماری‌ها روی پوست قرار می‌دهند.

 

به ما بپیوندید: 

instagram twtr fbk telegram Aparat

  

 
امروز:امروز:418
این هفته:این هفته:1936
در مجموع:در مجموع:7348699
Center
Pagerank