جمعه, 08 تیر 1403   21. ذی الحجه 1445
 
instagram twtr fbk telegram Aparat

قسمت سوم: دستاوردهای عذرخواهی

بسم الله الرحمن الرحیم

مهارت‌ عذرخواهی

 

نویسنده: زهرا مرادی

   

دستاوردهای عذرخواهی

خیلی وقت‌ها، خودمان می‌دانیم اشتباه کرده‌ایم، هیچ بهانه و توجیه خاصی هم برای عذرخواهی نکردن نداریم ولی اینکه بخواهیم به اشتباه‌مان اقرار کنیم و بابتش از طرف مقابل، طلب بخشش کنیم، برایمان سخت و سنگین است. یکی از چیزهایی که می‌تواند در این مواقع به کمک‌مان بیاید و انگیزه‌ای شود برای اینکه سختی و تلخی عذرخواهی را راحت‌تر به جان بخریم و این کار را برایمان قابل تحمل‌تر می‌کند، توجه به دستاوردهای عذرخواهی است. دو نمونه از نتایج و دستاوردهای عذرخواهی را با هم بررسی کنیم:

   

-    سبک شدن وجدان:

یکی از دستاوردهای جالبِ عذرخواهی، سبک شدن وجدان است. اگر انسانِ با وجدانی باشید، از این که باعث ناراحتی یا گرفتاریِ کسی شوید، عذاب وجدان می‌گیرید. این عذاب وجدان، حالتان را بد می‌کند و انرژی و تمرکزتان را می‌گیرد. پس بهتر است هر چه زودتر از شرّش خلاص شوید. چگونه؟ با معذرت خواهی؛ هر چند سخت و تلخ باشد. مطمئن باشید احساس آرامشی که در عذرخواهی کردن هست، در عذرخواهی نکردن نیست!

   

-    حفظ و دوام رابطه:

روابط ما با دیگران، چه از نوع رابطه‌ی دوستی یا عاطفی باشد و چه از نوع روابط کاری یا اجتماعی، جزو مهم‌ترین سرمایه‌های زندگی‌مان هستند. اگر بابت اشتباهات‌مان عذرخواهی نکنیم، دیر یا زود، این سرمایه‌ی ارزشمند را از دست می‌دهیم. در واقع، بدون مهارت عذرخواهی، نه رابطه‌ی فامیلی، نه رابطه‌ی دوستی، نه رابطه‌ی شغلی، و نه هیچ رابطه‌ی اجتماعی دیگری، برای مدت طولانی دوام نمی‌آورد. چون دیر یا زود اشتباهی مرتکب می‌شویم که اگر بابت آن عذرخواهی نکنیم، به طرف مقابل‌مان می‌فهمانیم به آن شایستگی‌ای که درباره‌ی ما فکر می‌کرده، نیستیم. یعنی ارزش ما پیش او، کمتر می‌شود. پس همانطور که در قسمت دوم اشاره کردیم، این تصور که «اگر معذرت خواهی کنم، کوچک می‌شوم و ارزشم پایین می‌آید» 180 درجه با واقعیت تفاوت دارد. درستش این است: «اگر بابت اشتباهات‌مان عذرخواهی نکنیم، ارزش‌مان پایین می‌آید.» و وقتی ارزش‌مان پایین آمد، کیفیت رابطه‌مان هم پایین می‌آید. تا جایی که حتی ممکن است طرف مقابل، به فکر جایگزین کردن فرد شایسته‌تری در ارتباطاتش بیفتد. مثلا کارمند دیگری را به جای ما استخدام کند، یا با فرد دیگری قرارِ مسافرت بگذارد. با این اوصاف، فکر کنم شما هم با این حرف موافق باشید که «حفظ رابطه» آنقدر مهم است که به سختی و رنج معذرت خواهی می‌ارزد.

یادگیری همیارانه 3: آیا دستاورد دیگری برای عذرخواهی سراغ دارید که بتواند به فرد، انگیزه‌ی عذرخواهی کردن بدهد؟ لطفا نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

   

قسمت بعدی خیلی مهم است. قول می‌دهم مطالب تازه و جالبی درباره‌ی عذرخواهی یاد بگیری. با ما همراه باش.www.mohammadivu.org.MOHR

      

    

   

 

به ما بپیوندید: 

instagram twtr fbk telegram Aparat

  

 
امروز:امروز:693
این هفته:این هفته:10787
در مجموع:در مجموع:7240512
Center
Pagerank